13 April 2015

Maratonské ladění

Do PIMu zbývá 19dní. To už bych asi měl být ve formě. A jsem? Celkem jo, možná i v nejlepší formě v životě, ale jestli to bude stačit na čas pod 4, těžko říct.
Minulý týden jsem začal tradičním pondělním volnem. V úterý s Helčou vybíháme po práci na obvyklý 10km okruh u Jesenice. První 2km v tempu 5:20 a Helča mi hlásí, že takhle rychle obvykle neběháme. Nemám očekávání osobáku, ale nakonec se to celý nějak vyhrotí, poslední km dáváme za 4:45 a je z toho cílový čas 53:55, asi šestý osobní rekord na 10km v poslední době, aniž bych se na to nějak záměrně soustředil :-)
Ve čtvrtek po dlouhé době zase roztáčím pás na HEATu, dávám to úplně v pohodičce, hoďka uteče jak nic. U konce si trochu přídávám při rychlém běhu, ale po 1/2 maratonu jsou 4 minuty v TF 180+ jako nic.
V pátek si dávám rozvičku v podobě přezutí auta na letňáky :-) Sobota je krásný jarní den, tak vyjíždíme na výlet. Nejdřív zdoláváme kopec Kozákov, bohužel výhledy špatný, všude nízká oblačnost :), i tak je nahoře moc hezky a chvíli sledujeme paraglidisty. Potom scházíme do údolí, jdeme na Rotštejn a Klokočské skály. Pak zpátky k autu, přejezd na Malou Skálu. V pizzerii kde plánujeme oběd je totál plno, tak si hladový ještě vyběhneme na místní vyhlídku a pak to protahujeme až na Frýdštejn. Pak zpět, konečně oběd a ještě rychlý průzkum centra města a zavzpomínání na festival Benátská noc, procházíme uličkou která kdysi vedla k branám festivalu, byla lemována pivními stánky a než se člověk promotal do areálu, stálo to dost sil a někteří ani nedošli :-) Škoda, že Benátská už se tu nekoná ... nakonec je to procházka kolem 20km, s dost slušným převýšením nahoru-dolu, takže nohy docela bolí, skvělý základ na nedělní 30km běh ...
V neděli vstávám v 7:30 a pořád cítím mírnou únavu. Čeká mě poslední předmaratonský delší test, a to se vším všudy, testuju oblečení, vazelínu, náplasti, carbonex, magneslife. Rychle a lehce snídám, balím baťoh, skáču do auta a popojíždím 10km na Zbraslav, kde parkuju vozítko. Po minulé "horské" třicetikilometrovce mám totiž v plánu běžet víceméně po rovině, tak je chytré držet se v blízkosti řeky. V 9:15 vyrážím. Nejdřív nabírám směr Vrané nad Vltavou, kam je to asi 4km po nové cyklostezce. Ta je na druhém km přerušena a 500m úsek je po hlíně, nějak se nepovedlo dohodnout s majiteli pozemků. Bruslaři tak maj smůlu nebo to objíždí po hlavní silnici, já si v klidu běžím dál. Cesta je to pěkná a jsem rád za každý nový kilometr podobných stezek, i když blíž k Vranýmu je asfalt na brusle dost hrubý a nevím jestli sem někdy pojedu, k německému "černému zrcadlu" na Flaeming skate to má opravdu daleko. Češi jsou ale ochotni jezdit na všem, tak se kolem mě sem tam nějaký inlinista prosmýkne. Ve Vraném otáčím a sypu si to zpátky, sem tam potkám i jiné bežce. Držím tempo kolem 6:00/km a TF kolem 150. Jsem zpátky u auta a pokračuju tentokrát směrem do centra. Na 10km jsem za 59:40, úplně vyklidněn a neunaven, za chůze sundávám batoh, mohutně piju, dávám carbonex a běžím dál. Provoz na stezce houstne, zdravím se s bežci, některé potkávám opakovaně, kroužíme holt po stejné trase. Taky je tu spousta šamponů v džínách na in-linech a obecně pozérů je tu dost. Docela se tím bavím, občas prosviští kolem i pěkná inlinistka, takže km naskakují a za chvíli už jsem v Bráníku, obíhám HAMR a nabírám kurz zpět na Zbraslav. Na 15km trochu zrychluju, běží se mi parádně, carbonex funguje a působí pozitivně fyzicky i psychicky. Tempo 5:15/km ale radši klidním a zpomaluju lehce pod 6. TF se mi pomalinku zvyšuje, u 20km jsem těsně pod 160. Opět občerstvení za chůze, piju, dávám magneslife a další carbonex, ať zkusím co to se mnou udělám a nejsem překvapen až při hledání toi toi během maratonu. Na 20km jsem v čase 1:58:20, druhá desítka je za 58:40.
Pořád se mi běží skvěle, nic mě nebolí, fyzicky jsem jak kdybych právě vyběhnul (no ... to přeháním :-)). Na 22km jsem zpátky na Zbraslavi a čeká mě ještě jednou Vrané nad Vltavou. Během doplnění energie mě předběhla nějaká běžkyně a valí pořád přede mnou, běžím nepatrně rychleji ale stahuju asi tak 10m na kilometr. Na 25km trochu přidávám a TF se stabilizuje kolem 170. 26km otáčím ve Vraném a poprvé eviduju známky únavy a malinké krize. Nic mě ale výrazně nebolí, ani lýtka. Běžkyně pořád přede mnou, taky otáčí a upaluje zpátky. Mám jí pak na dohled celé 4km, ale nejsem schopen jí doběhnout. To už ale začínám poslední kilometr, už jsem malinko tuhej ale ještě přidávám a nakonec je to 30km za 2:56:45, poslední desítka za 58:25. Pozitivní split potěší.
Finální test tak mám za sebou. Dojmy veskrze pozitivní, zvládnu 30km pod 3 hodiny s rezervou, jak časovou tak fyzickou. Nutrendy se osvědčily, boty, oblečení, vazelína a všechno ostatní taky. A i když jsem po 1/2 zpochybnil čas po 4 hodiny, nyní jsem odhodlán to tam zkusit natlačit za každou cenu. Možná se to nepovede, ale udělám pro to maximum. Navíc to bude zřejmě můj poslední rovný silniční maraton, radši bych příště běhal v lese přes kopce...